måndag 24 januari 2011

En favorit, Kycklinglasagne med soltorkade-tomater och bladspenat

Detta är ingen nyhet för mig men jag tog till detta recept ändå, för att jag tycker det är så otroligt gott. Den här lasagnen var det min kära mamma som introducerade för mig för nått år sedan och jag har älskat den ända sen dess.

Lasagnen har oftast uppskattats när man har folk hem bjudna, då den är något som många inte testat innan. Den passar också perfekt till matlådor vilket passar bra när man är student.


Till en normalstor lasagne:
Ugn: 225
1 grillad kyckling eller sallads kyckling (går att steka kycklingfiléer i små bitar också)
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
250g bladspenat
4-5 soltorkade tomater i olja
5 dl ostsås (ex. keldaostsås + matlagningsgrädde)
Lasagne plattor
Riven ost
Salt och peppar

Ostsåsen:
Hacka löken och vitlöken och skär tomaterna i småbitar.
Fräs sedan lök, vitlök och bladspenat.
Tillsätt tomaterna, ostsåsen och krydda med salt och peppar.

Fördela kycklingen i små bitar, om du har filéer stek dom en stund innan, men dom ska också in i ugnen sen.
Varva sedan lasagne plattor, ost sås och kyckling i lager och avsluta med sås och riven ost uppe på.
Grädda i mitten av ugnen i ca. 15 minuter.

Servera med en god sallad till.

Smaklig måltid
Jesper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar