onsdag 2 februari 2011

Chili Con Carne inspirerad av Jamie Oliver

Den här veckan har jag blivit inspirerad av Jamie Oliver. Jag fastnade framför ett av hanns program på tv härom dagen och tyckte verkligen om maten han lagade. Så jag bestämde mig för att kolla efter recept som han lagat och hittade detta. Jag har modifierat det lite utefter min egen smak och på grund av att allt inte fanns inne i affären för dagen. Det tar lite längre tid att göra men det är helt klart värt det. Man kan få ut många matlådor av det eller bjuda ett härligt gäng med vänner på god mat och briljera med sina matlagningskunskaper.



Recept för 6 portioner:
2 st gullökar
2 st vitlöksklyftor
2 st morötter
2 st selleristjälkar
1 tsk chilipulver
1 tsk kanel
1 tsk malen spiskummin
400g kikärtor
400g röda kidney bönor
800g krossade tomater
500g nötfärs
2 msk balsamvinäger
olivolja
salt och peppar

Börja med att finhacka löken, vitlöken, morötterna och selleristjälkarna. Man kan också ha 2 st röda paprikor som man hackar grovt.
Sätt på en stor kastrull eller liknande på medelvärme, häll i olivolja, de hackade grönsakerna, chilipulver, kanel, spiskummin och salt och peppar. Stek i ungefär 7 min tills det mjuknat och fått färg. Rör om några gånger per minut. Man kan ta lite mer av kryddorna för en starkare smak om man föredrar det.
Tillsätt sen de avrunna kikärtorna, kidney bönorna samt de krossade tomaterna. Stoppa även i köttfärsen och finfördela den om det krävs med en slev.
Tillsätt balsamvinäger och smaka av med salt och peppar.
Låt det koka upp, sänk sen värmen och koka med locket på glänt på låg värme i ungefär en timme. Rör om då och då så att ingenting fastnar.

Det är väldigt gott att äta chili con carne till ny kokt ris. Man kan även ha turkisk yoghurt eller liknande till vilket är väldigt gott.

Jag rekommenderar verkligen det här receptet. Jag blev väldigt nöjd med resultatet och kommer garanterat göra detta många gånger för jag tyckte verkligen om det.

Smaklig måltid
Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar