tisdag 22 februari 2011

Försenad Alla Hjärtans Dag och min första gästkock

I helgen som gått har jag haft besök av min kära flickvän, Cornelia, som även är den första person som bistår mig i mitt matlagande och som då får äran att vara min första gästkock.
     Eftersom det var Alla Hjärtans Dag förra veckan så tänkte vi att vi skulle ha en försenad middag för att fira detta. Det som fick äran att serveras till detta tillfälle blev en Kykling- och pestogryta. Jag är väldigt svag för mat som är inspirerad av medelhavsområdet och denna gryta passade perfekt in i den beskrivningen då den inte endast innehöll pesto utan också soltorkade tomater och fetaost. Detta blev en riktigt lyckad kväll kan jag lova och jag kan garantera att det inte var sista gången jag lagar denna gryta.

Jag rekommenderar denna starkt då den är väldigt lättlagad, otroligt god och lätt kan göras i stor mängd för att sparas till matlådor. Men den passar också otroligt bra om man vill bjuda på lite finare och välsmakande mat vid ett speciellt tillfälle.




Till 4 portioner:
4st kycklingfileér
2 dl lätt Chreme Fraiche
100 gram Fetaost
10st Soltorkade tomter
3 msk Pesto
1 näve Pinjenötter
(ev matlagningsgrädde)

Börja med att skära kycklingen i mindre bitar och sen steka den med lite salt och peppar.
Riv fetaosten och skär tomaterna i mindre bitar.
Blanda chreme fraiche, den rivna osten, tomaterna och peston i en kastrull och värm tills allt har smällt.
Lägg sedan i den stekta kycklingen och värm allt tillsammans.
Späd med extra chreme fraiche eller matlagningsgrädde om du önskar en tunnare sås.
Servera med pasta och strö pinjenötterna över.
Gärna en god sallad till är också att rekommendera.

Smaklig måltid
Jesper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar