onsdag 2 mars 2011

En hyllning till en svensk klassiker

En rätt som alltid har gått hem oavsett om den är lagad i ett skolkök eller färdiga från frysdisken är köttbullar. Trotts att dessa varianter alltid går hem så kommer dom aldrig ens i närheten av hemlagade. För mig var dagarna när mamma lagat köttbullar bland dom bästa, i matväg, under min uppväxt. Och än idag finns det helt enkelt väldigt få rätter som ens kommer i närheten av mammas hemlagade köttbullar med kokt potatis, brunsås och lingonsylt. På grund utav enkelheten i tillagningen kombinerat med den njutning det är när man kan äta sina egna köttbullar är anledningen till att jag vill göra ett inlägg av detta. Jag vill helt enkelt bara lyfta upp och verkligen hylla denna underbara rätt så ni aldrig slutar laga köttbullar.

Jag har själv lagat köttbullar ett antal gånger och börjar så smått känna att jag behärskar denna, inte speciellt svåra men otroligt goda, maträtt. Det enda som jag fortfarande jobbar med att förbättra är min förmåga att laga en riktigt god brunsås, men jag närmar mig med varje försök.




Recept till 4 portioner:
400g blandfärs (Går att laga på vilken färs du vill)
4 msk osötat ströbröd
1 msk potatismjöl
1 1/2 dl mjölk eller vatten
1 tsk salt
1 ägg
1 krm svart- eller vitpeppar
ca 2 msk finhackad lök

Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk/vatten. Låt detta stå och svälla i minst 10 minuter.
Lägg i färsen och saltet och blanda väl.
Rör sen ner ägg, peppar och lök.
Blanda bara allt väl, arbeta inte färsen för mycket, då kan den bli seg.
Rulla sen köttfärs till bollar efter din egen smak. Skölj händerna i lite kallt vatten med jämna mellanrum så att köttfärsen ej fastnar i händerna. Lägg sen bullarna på ett sköljd skärbräde.
Stek dem sedan i smör, rulla dom så att de får jämn färg på alla sidor.

Sås:
3 dl sky
1/2 - 1 köttbuljongtärning
Ca. 2 msk vetemjöl
Mjölk
Soja
Grädde

Innan du ska steka en ny omgång köttbullar, häll lite vatten i stekpannan och häll det i en kastull eller behållare för att använda som sky till såsen sen.
Efter sista omgången köttbullar är stekta, späd all sparad sky till 3 dl.
Häll skyn antingen i en kastull eller tillbaka i stekpannan om det går.
Tillsätt buljongtärningen smulad.
Rör ner mjölet i mjölk, ta lite efter känsla men börja med runt 1 dl och tillsätt mer om du tycker det behövs senare. Häll i denna redning i skyn under omrörning.
Koka i 3-4 minuter och tillsätt grädde efter behov och kanske mer mjölk om du vill det.
man kan också krydda med något om man vill ha lite mer smak på såsen, med till exempel spiskummin eller liknande.
Smaka tillsist av med soja för att få den fina bruna färgen.

Servera detta tillsammans med kokt potatis, lingonsylt och kokta grönsaker eller en sallad.

Smaklig måltid!
Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar