onsdag 6 april 2011

11-fika med klass!

8.15   - Föreläsning om veckans ämne kost.
10.00 - Skoldagen slut och cykeltur hem med stopp för att handla till bakning.
11.00 - 11-fika med ananaspaj, glass och gott kaffe.
Vilken förmiddag jag har haft idag, en helt vanlig onsdag. Trotts att hela eftermiddagen är vigd åt plugg och kan bli långsam så kommer jag kunna se tillbaka och njuta av inledningen på denna dagen och det kommer hålla mig i gång.




Ananaspaj:
Deg:
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Fyllning:
1 ägg
2 dl creme fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 g avrunnen krossad ananas


Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
Häll ut ananasen i en sil eller durkslag så att den får rinna av, pressa den lite så rinner vätskan ut snabbare.
Blanda ihop sockret, mjölet, bakpulvret och smöret till en deg i mixer eller på annat lämpligt sätt, till exempel med händerna.
Tryck ut degen i en pajform med en diametern runt 24 cm.
Blanda sen ihop ägget, creme fraichen, sockret och vaniljsockret.
Blanda sist i den avrunna ananasen.
Häll sedan hela fyllningen i formen.
Grädda i mitten av ugnen i 40 minuter.


Bjud in en eller flera goda vänner och servera pajen tillsammans med glass eller grädde (jag föredrar glass) och en god kopp kaffe. Det kommer bli en kanon, tro mig.


Smaklig måltid.
Jesper.

1 kommentar:

  1. RIktigt nice med annanaspaj - åt jag senast i måndags!

    SvaraRadera