tisdag 5 april 2011

Pizzeria Danehammar

Vad hittar man på en tisdags kväll, med ett ömmande revben som sätter stopp för alla former av träning?
- Jo, man bestämmer sig för att göra hemlagad pizza och tittar på SM-final i hockey. Tyvärr så åkte mitt Luleå ut i semifinalen så huvudfokus ligger istället på matlagningen.


Hemlagad pizza är en av mina favoriter som kvällsmat. Det är väldigt roligt att göra när man har vänner över en vanlig kväll, och allt man behöver finns ofta hemma i skåpen också. Idag gav jag mig på att härma en av mina favorit pizzor från hemma i Borås. En pizza med parmaskinka, mozzarella, pesto och ruccolasallad. Tyvärr kan jag inte få till den stenugnsbakade botten som originalet har men jag är väldigt nöjd med mitt resultat ändå.




Till en ganska liten plåt (Min ugn är väldigt liten):
Deg:
4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör
1,5 dl mjölk


Tomatsås:
400 g körsbärstomater
1 msk basilika
0,5 dl olivolja
Salt och peppar
2 vitlöksklyftor


Fyllning:
100 g parmaskinka
250 g mozzarella
Pesto
Ruccolasallad


Sätt ugnen på 250 grader.
Mixa tomaterna och blanda i basilikan, olivoljan, kryddorna och pressa sist i vitlöken.
häll upp i en kastull och värm upp snabbt.
Ta sedan av tomatsåsen och ställ den åt sidan så länge.
Blanda mjöl, salt och bakpulver.
Fördela smöret i an matberedare eller med en gaffel om det behövs.
Blanda sist i mjölken till en sammanhängande deg.
Platta ut degen tunt på en plåt med bakplåtspapper, använd en kavel om så behövs.
Bred ut tomatsåsen på degen.
Lägg på skinkan, klicka ut pesto med jämna mellanrum, i den mängd du vill ha.
Lägg sist på mozzarellan i små bitar och lämna ruccolan till senare.
Grädda alltihop i ugnen ca 10 minuter.
Ta ut pizzan och lägg på ruccolan innan servering.


Smaklig måltid.
Jesper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar