onsdag 30 mars 2011

Underbar lax i ugnen tack vara mamma.

När jag var hemma i Borås senast så gav mamma mig det här receptet som visade sig vara en riktig hit. Jag har varit dålig på att laga fisk och därför så passade det här väldigt bra för mig. Det är ju viktigt att variera sin kost och det är lätt, i alla fall för mig, att bara äta kött av ren vana. Därför är det bra att få lite inspiration ibland som kan hjälpa en att komma ut de gamla mönstren och få den variationen man behöver. Så jag hoppas att jag kan inspirera någon att få en mer varierad kost genom detta.

Lax är ju också en av de fiskar som jag tycker mest om så detta blev en win, win situation för mig. Att den sedan kombinerades med pesto, fetaost och spenat gjorde ju inte det hela sämre direkt.


Till 4 portioner:
4 st lax fileer
Pesto
Pinjenötter
ca 400g färsk bladspenat
ca 300g broccoli
100g fetaost
5dl lätt creme fraiche
Ris

Börja med att sätta ungen på 225 grader.
Sätt på riset så det blir klart lagom till allt annat.
Lägg laxbitarna i en ugnssäkerform och lägg ett lager med pesto uppe på var och en av dom.
Stoppa sedan in dessa mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Woka grönsakerna en liten stund i lite olivolja.
Skär fetaosten i småbitar och blanda/mosa ihop den med creme fraichen till en kall sås.
Ta ut laxen och servera den tillsammans med riset, grönsakerna, såsen och pinjenötter på toppen.

Smaklig måltid.
Jesper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar