onsdag 9 mars 2011

Bara en vanlig onsdag men kul ändå.

Idag har jag ännu en gång insett hur roligt jag tycker det är att laga mat. Att få ställa sig vid spisen förgyller verkligen min tillvaro mitt ibland allt pluggande.  Jag har idag haft en allmänt långsam dag där jag försökt plugga och istället fastnat i soffan och bevittnat ett VM-guld till Sverige i skidskytte, grattis Helena Ekholm till en fantastisk prestation. Trotts att detta blev väldigt trevligt så var det inte förrän jag plockade fram stekpannan och satte på musiken på hög volym som jag verkligen kände att den här dagen skulle bli bra. Tacka vet jag Foo Fighters, dom sätter alltid fart på mig och så även idag. Jag kände mig verkligen hemma när jag stod vid spisen och sjöng med i Learn To Fly för allt vad jag var värd. En riktigt bra låt som jag verkligen rekommenderar.



Så till matlagningen också. Idag bestämde jag mig för att göra köttfärssås med dijonsenap. En rätt som jag vuxit upp med och som jag tycker mycket om. Den är väldigt bra som en variant på vanlig köttfärssås om man har tröttnat lite på den vanliga och vill ha lite annorlunda smak. Den är otroligt lätt att göra och blir väldigt god.



Recept till 3-4 portioner:
500g köttfärs
1-2 gula lökar
Salt och peppar
Ev. vitlök eller vitlökspulver
2-3 msk dijonsenap
Vanlig senap
1-2msk mjöl
Mjölk

Börja med att hacka löken och fräs den i en stekpanna.
Ta ut löken och fräs istället köttfärsen och krydda den men salt och peppar och eventuell vitlök.
Vänd sedan ner löken i köttfärsen igen.
Blanda i mjölet och häll på en gnutta mjölk.
Smaksätt med dijonsenapen och tillsätt lite vanlig senap.
Späd med mer mjölk till önskad konsistens.
Smaka av och tillsätt mer dijonsenap eller kryddor om du känner att det behövs.

Servera till pasta, och tillsammans med en god sallad.

Smaklig måltid.
Jesper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar