söndag 27 mars 2011

En tårta helt i min smak!


En chokladtårta med 400g vitchoklad kan inte bli fel. Och jag kan helt klart intyga att så är fallet. Hittade det här receptet i kokboken som är baserad på tv4:as program Halv 8 hos mig. Jag har alltid varit svag för vitchoklad och kunde inte motstå frestelsen att göra denna underbara tårta. Den passar kanon som lite finare efterrätt när du gjort middag eller så unnar du dig helt enkelt bara något extra till kaffet. Men jag kan verkligen säga att jag rekommenderar detta receptet för den är fantastiskt god.


Till en form med löstagbar kant (ca 24cm i diameter)
Kakan:
200g smör
250g vitchoklad, finhackad
3 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl

Glasyr:
0,5 dl vispgrädde
150g vitchoklad, finhackad

Till servering:
Varma hallon
Glass

Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka den vitachokladen
Smält smöret i en kastrull, ta sen av från värmen och blanda i den hackade chokladen och rör om tills den smält.
Vispa ägg och socker vitt och poröst i en bunke.
Vänd ner den smälta chokladen och mjölet och blanda.
Häll smeten i en smörad och bröad form.
Grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter.
Ta sedan ut den, låt den svalna och ställ in den i kylen.
Koka upp grädden, ta av den från värmen och häll i chokladen och rör tills den smälter.
Ställ in i ugnen ca 5 minuter tills glasyren nästan stelnat.
Bred glasyren över kakan och låt den sedan stelna i kylen.

Servera tårtan tillsammans med varma hallon och glass eller grädde.

Smaklig måltid
Jesper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar