torsdag 3 mars 2011

En vanlig kvällsmat med det där lilla extra

Att varje kväll försöka komma på något bra att äta är inte det lättaste. Det är lätt att falla tillbaka på samma saker om och om igen, jag vet att jag väldigt lätt gör det. När man då hittar en rätt som man lagat många gånger men som gjorts på ett nytt sätt blir det helt plötsligt mycket roligare. Det var precis vad som hände mig när jag hittade ett recept av "Mat-Tina" på pannkakor, smaksatta med kanel och ingefära.

I sitt recept sa Tina att man kunde servera pannkakorna med rivna gröna äpplen. Jag gillar när mat är lite syrlig så jag bestämde mig för att även ha passionsfrukt till mina och som lite grädde på moset tog jag även glass. Det blev väldigt gott, och den lite nya smaken på pannkakorna gjorde dom lite mer spännande än vanligt och det passade kanonbra med de sura äpplet och passionsfrukten blandat med den söta glassen till. Så vill ni göra något nytt med era pannkakor rekommenderar jag verkligen detta. Det går säkert att smaksätta med ett flertal andra kryddor så testa gärna på egenhand om det är något som ni tycker extra mycket om.


Recept till ca 10 pannkakor:
2,5 - 3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära

Blanda mjöl och salt i en skål.
Tillsätt hälften av mjölken och vispa tills du har en jämn smet.
Häll i resten av mjölken och blanda och vispa sen i äggen.
Blanda sist i kryddorna och låt smeten stå i 10 minuter innan stekning.
Stek sen pannkakorna som vanligt, lite mindre än 1 dl per pannkaka till en vanlig stekpanna.

Servera med glass, rivet grönt äpple och passionsfrukt.

Smaklig måltid.

Jesper.

1 kommentar:

  1. Det låter väldigt gott!
    Nu testar jag också att skriva en kommentar - man måste pröva allt.
    Kram Mimmi

    SvaraRadera