onsdag 23 mars 2011

Wok a la Jesper

Jag har fått för mig att jag måste testa hur bra jag är på att komponera ihop en egen rätt och få till allt de där med rätt smaker som passar ihop. Har blivit lite skadad av alla de mattävlilngsprogram jag suttit klistrad framför. Men varför inte, det kan ju vara kul att se lite hur man lyckas med något sådant. Jag var lite feg ändå och höll mig inom ramar som jag känner mig säker i alla fall. Wokar har jag gjort många och av olika sorter men alltid med någon annans ide framför mig. Så denna gång tog jag allt det som jag tycker är gott och lagade ihop det och tro det eller ej det blev gott. Jag är lycklig över att min taktik fungerade och jag lär göra liknande saker igen nu när mitt första test gick bra.


Så till rätten då. Det blev en wok med fläskfilé den här gången för att Coop hade extra pris på just det, men det passar garanterat med kyckling eller något annat med. Och tillsammans med detta hade jag i sockerärtor, broccoli, vattenkastanjer, lime, ingefära, vitlölk och kokosmjölk. Jag tyckte det blev riktigt gott med den kombinationen. Dock så rekommenderar jag att ni tar just dom ingredienserna ni tycker om och kombinerar ihop dom.


Om ni ändå är sugna på att göra som jag så är receptet här.

Recept till ca 4-5 port:
600g fläskfilé
280g vattenkastanjer (torrvikt)
400ml kokosmjölk
1 paket frysta sockerärtor (runt 450g)
Ca 400 g broccoli
2 st lime
Runt 2 msk riven ingefära
2-3 vitlöksklyftor rivna
Salt och peppar

Börja med att skära fläskfilén i strimlor och woka dom sen i olivolja och krydda med salt och peppar,
Ta ur köttet och woka grönsakerna tillsammans en kort stund men inte så att de blir helt mjuka.
Häll tillbaka köttet i woken och blanda.
Riv i skalet från båda limefrukterna.
Vänd i den rivna ingefäran och vitlöken och blanda allt.
Häll i kokosmjölken och pressa i saften från limen.
Blanda runt allt i såsen och låt det koka ihop lite snabbt i någon minut bara.
Smaka av med salt, peppar och mer ingefära om du så önskar.
Servera tillsammans med nudlar.

Smaklig måltid.
Jesper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar